« Powrót do listy wpisów

Chatbot pomoże wykorzystać PSD2

Nie ma drugiej branży, która w najbliższym czasie będzie musiała zmierzyć się z licznymi, fundamentalnymi zmianami, jak instytucje finansowe. Nowe przepisy mogą być jednak traktowane przez banki jako okazja do rozwoju. Nest Bank podejmuje wyzwanie i uruchamia dedykowane API w ramach PSD2. Chatbot InteliWISE pomoże wykorzystać jego możliwości.

Nowe przepisy są podstawą do stworzenia jednolitego rynku płatności w Unii Europejskiej. PSD2 związane jest ze wzrostem liczby transakcji elektronicznych dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, pozwoli na obniżenie kosztów transakcyjnych oraz podniesie bezpieczeństwo samych transakcji. Wprowadzi także szereg nowych regulacji np. banki będą zobowiązane udostępnić dane o klientach (historia przelewów i operacji) nowym instytucjom, określanym jako TTP (Third Party Provider). TTP, dotychczas firmy spoza sektora bankowego, określane dzisiaj mianem fintechów – są szansą dla klientów końcowych na lepsze zarządzanie finansami. Wśród nowych usług płatniczych znajduje się  usługa inicjowania płatności (PIS – Payment Initiation Service), czyli możliwość realizacji płatności w imieniu klienta, oraz usługa dostępu do informacji (AIS – Account Information Service) – agregująca informacje ze wszystkich rachunków bankowych klienta, umożliwiająca sprawną kontrolę nad finansami. Tym sposobem nowe podmioty mogą rozpocząć realną walkę o pieniądze klientów.

PSD2 już pozwala generować miliardowe wyceny

Banki w Polsce muszą przystosować się do zmian, które radykalnie zmienią dotychczasowy sposób bankowania. Dobrym przykładem jest firma Revolut, alternatywa dla znanej nam bankowości, która jest swego rodzaju nowoczesnym bankiem zarządzanym z poziomu jednej aplikacji mobilnej, połączonej z kartą płatniczą MasterCard. Konto można założyć nie wychodząc z domu, przechowywać na nim środki w różnych walutach, a zagraniczne płatności realizować jedną kartą – i to bez dodatkowych opłat. W trzecim roku istnienia Revolut ma ogromny zasięg i miliardowe wyceny.

Firma badawcza Gartner przewiduje, że do 2030 r. nawet 80% znanych nam dziś tradycyjnych banków może zniknąć z rynku. Właśnie dlatego tak ważny jest zwrot w kierunku postępu technologicznego. W Polsce jednym z pionierów wykorzystania PSD2 jest Nest Bank, z którym InteliWISE udostępnia dostęp do usługi Wirtualnego Asystenta Bankowania (Chatbota).

Zwlekanie we wdrażaniu AI i strach przed nowymi technologiami w bankach jest przeszłością. Nowe regulacje, a raczej deregulacje, oraz śmiałe projekty fintechowe bardzo radykalnie wpływają na zmianę zachowań tradycyjnych banków. API w Nest Banku jest świetnym przykładem elastycznego i nowoczesnego podejścia do nowej generacji usług – komentuje Marcin Strzałkowski, Założyciel InteliWISE.

Chatbot zintegrowany z API Nest Banku

Nowe rozwiązania Nest Banku umożliwiają fintechom i innym instytucjom  oferowanie swoich usług klientom banku. Nest Bank udostępnił platformę API (wymiany danych), przy wykorzystaniu której Chatboty InteliWISE mogą pomóc firmom wykorzystać nowe rozwiązania. Może to działać w ten sposób, że fintech czy firma dostarczająca usługi (m.in. aplikacje mobilne z rezerwacjami, zakupami czy usługami transportowymi) będzie korzystać z danych konta klienta w Nest Banku. Natomiast Chatbot może stanowić intuicyjny interfejs, poprzez który użytkownik korzysta z nowych usług. Przykład? Start-up oferujący wynajem elektrycznych hulajnóg może bezpośrednio łączyć się z kontem klienta w Nest Banku, aby zrealizować płatność bez dodatkowych prowizji. Klient może zamawiać, sprawdzać lokalizację najbliższej elektrycznej hulajnogi na minuty poprzez Chatbota InteliWISE w apce mobilnej czy na Messengerze.  

Maksymalizacja marży bez Call Center

Integracja Chatbota z API banków ma również bardzo praktyczny wymiar dla banków oraz fintechów w kontekście konkretnych kosztów obsługi. Jeśli Inteligentny Asystent (uruchomiony np. w aplikacji mobilnej nowej usługi jako pomoc/ chat) może rozwiązywać 30-70% problemów klientów bez łączenia się z konsultantem, oznacza to, że firmy te nie muszą inwestować w kosztowne Call Center i infolinie do obsługi nowych aplikacji.  

Właśnie z takich rozwiązań chętnie korzystają fintechy na całym świecie – za przykład może tutaj również posłużyć wspomniany wcześniej Revolut, Chatbot firmy odpowiada na tysiące powtarzających się zapytań użytkowników, błyskawicznie i bez zbędnych formalności. Łączy z konsultantem dopiero w przypadku bardziej skomplikowanych spraw.